Verkiezingen 2018

Verkiezingsprogramma ChristenUnie Zutphen-Warnsveld 2018-2022

Uitgelichte speerpunten

Cleantech zijn!

Wij willen dat Zutphen een energieneutrale stad wordt en dat de circulaire economie echt zijn beslag krijgt. De komende periode
maken we grote stappen zodat Zutphen als de stad in de regio en Gelderland bekend staat als stad waar cleantech zichtbaar en merkbaar is geworden. Er worden geen nieuwe woningen meer op gas aangesloten. Electrisch rijden wordt zoveel mogelijk gefaciliteerd. Nieuwe bedrijven en producten op het gebied van cleantech worden gestimuleerd, omdat daarmee nieuwe banen worden gecreëerd worden gecreëerd.

Het nieuwe ouder worden.

Ouderen verdienen een plek in de samenleving en de stad die we onze ouders zouden gunnen. De voorzieningen, ook digitaal, worden waar dat nodig is op hen afgestemd. Winkels en andere voorzieningen zijn voor hen bereikbaar, liefst op loopafstand, thuiszorg is op maat georganiseerd. Nabij de binnenstad is huisvesting voor woongroepen mogelijk, bijvoorbeeld in de Witte Vleugel van het oude gemeentehuis.

Jongeren verdienen een eigen plek

Een grote groep jongeren (10 tot 18 jaar), nu vaak na schooltijd op straat hangend, verdient een plek waar ze na schooltijd en ’s avonds terecht kunnen.. Een plek waar ze zich thuis voelen en naar ze geluisterd wordt. Een plek die hen aanspreekt op wie ze zijn en wat ze kunnen. Want elke jongere heeft recht op een plek om te ontdekken wat hij kan en wil.